İş Sağlığı ve Güvenliği Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
İş Sağlığı ve Güvenliği Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre öğrenim seviyesi 6. düzeydedir.
Programın Amacı
İş Sağlığı ve Güvenliği Lisans Programı’nın amacı; aldığı görevleri başarıyla yerine getiren, sektörde tercih edilen, saha ve uygulamada bilgi sahibi olan, problem çözmede sistematik yaklaşıma sahip, girişimci, takım çalışmasına yatkın, teknolojik yeniliklere ayak uydurabilen, mesleki sorumluluğunu etik ve hukuk kuralları çerçevesinde kullanan; üstlenilen mesleki etkinliklerdeki sosyal, ekonomik ve yasal içeriğin bilincinde olan ve bu doğrultuda hareket eden, çevreye duyarlı, sağlık ve güvenlik konularında hassas ve proaktif iş sağlığı ve güvenliği uzmanları yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Bu programdan “İş Sağlığı ve Güvenliği lisans mezunu” ünvanı ile mezun olunmaktadır.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 8 yarıyıldır.
Lisans programı sürecinde bir eğitim-öğretim döneminde 30 AKTS olmak koşuluyla en az 240 AKTS kredisi alınması gerekmektedir. Derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4,00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için yeterlilik koşuludur.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ” ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
İş Sağlığı ve Güvenliği Lisans ana bilim dalı öğrencilerini, mezuniyet sonrası geniş bir çalışma alanı beklemektedir. İş Sağlığı ve Güvenliği Merkezi Müdürlükleri ve diğer kamu kuruluşları ile özel sektörde iş olanakları mevcuttur. İş Sağlığı ve Güvenliği Bölümü Lisans ana bilim dalı mezunu olan öğrenciler; İş Sağlığı ve Güvenliği alanında aktif olarak görev alarak, çalışanın sağlıklı ve güvenli olarak iş yapmasında pay sahibi olacaktır. İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu kamu ve özel sektöre ait bütün işleri ve işyerlerini, çırak ve stajyerler de dahil olmak üzere tüm çalışanları kapsamaktadır. Mezunlar, çalışanların sağlık ve güvenliğinin söz konusu olduğu tüm işletmelerde, fabrikalarda, diğer üretim alanlarında, kamu kurum ve kuruluşlarında, belediyelerde, askeri yönetim tesislerinde, bankalarda, turizm işletmelerinde, küçük işletmelerde, özetle insan ve istihdamın söz konusu olduğu tüm işletmelerde görev yapabilme imkanına sahiptirler. Mezunlar, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından yapılan "İş Güvenliği Uzmanlığı" sınavında başarılı olmaları halinde, "C Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı Belgesi" sahibi olabilirler. Ayrıca İş Sağlığı ve Güvenliği uzmanları, işyeri hekimleri ile birlikte Ortak Sağlık ve Güvenlik Birimi kurarak işletmelere danışmanlık hizmeti verebilirler. Mezunlar, lisans eğitimini tamamladıktan sonra yüksek lisans ve doktora yaparak akademik kariyer imkanına da sahip olabilmektedirler.
- İş Sağlığı ve Güvenliğinin temel ilke ve prensiplerine hakimdir.
- İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili 4857 ve 6331 sayılı yasaları öğrenir.
- Tehlikeli madde kaynakları, kaza nedenleri ve önleme metotları hakkında bilgi sahibi olur.
- Halk sağlığı ve çevre sağlığı & güvenliği temel ilke ve prensiplerini öğrenir.
- İş Sağlığı ve Güvenliğinde fiziksel, kimyasal ve biyolojik risk etmenlerini bilir, alınacak tedbirler hakkında bilgi sahibi olur.
- Çalıştığı ortamda yasal mevzuat ve şartlara uygun olarak işin yürütülme becerisine sahiptir, çalışanları ve çalışan temsilcilerini bilgilendirme becerisini kazanır.
- Genel bilgi iletişim teknolojileri ve programlama hakkında bilgi sahibi olur.
- Sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi edinir. Yaşam boyu öğrenme ve kendini sürekli yenileme bilincine sahiptir.
- Çalışma ortamlarında uygulanan uluslararası kabul görmüş İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri, Kalite Yönetim Sistemleri ve Çevre Yönetim Sistemleri hakkında bilgi edinir.
- Kişisel koruyucu donanımları tanır ve işyerinde uygulayabilecek konumda olur.
- Çalışma ortamındaki risk etmenleri ile ilgili ölçüm ve değerlendirme yapar, işyerinde Risk Değerlendirme faaliyetlerini yürütür.
- Bilimsel ve uygulamaya yönelik ölçümler yaparak ergonomik çalışma raporu hazırlama becerisi edinir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
Bilgi | ||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||||||
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | ||
Beceriler | ||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||
Yetkinlikler | ||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek