Tanıtım
Çocuk gelişimi; tipik olarak insanların bebeklikten erişkinliğe doğru geliştikleri ve olgunlaştıkları süreci kapsayan dönemi ifade etmektedir. Çocuk gelişimi biliminin odaklandığı temel konular 0-18 yaş grubunun fiziksel, bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimlerinin incelenmesidir.
Programın amacı, 0-18 yaş grubu tipik ve atipik gelişim gösteren, hastanede yatan, korunmaya muhtaç ve risk altındaki (mülteci, bağımlı ve suça itilmiş) çocukların zihinsel, dil, motor, öz bakım, sosyal ve duygusal gelişimlerini destekleyecek programlar geliştirmek, aileye, profesyonellere ve topluma hizmet sunan çocuk gelişimcisi yetiştirmektir. Ayrıca bölümde yapılacak çalışmalarla bilimsel alana katkılar sunulması, gerek yeni eğitim programlarının hazırlanması gerekse ulusal ve uluslararası alanda çalışmalar yapabilecek yetkinliğe sahip akademisyenlerin alana kazandırılması konularında öncülük edilmesi hedeflenmektedir.
Misyon
Ülkemizde normal, özel gereksinimi olan, korunmaya muhtaç ve risk altındaki 0-18 yaş grubu çocukların gelişimlerini sağlayacak, sosyal, duygusal, zihinsel, dil ve motor gelişimlerini ve beceri alanlarını değerlendirip ihtiyaç duyulan alanlarda çocuğa, aileye, eğitimciye dolayısıyla da topluma hizmet sunabilecek, ulusal ve uluslararası platformlarda çalışabilecek niteliklere haiz, çağın getirdiği hızlı değişimleri takip eden, disiplinler arası tecrübe ve bilgi alış verişine açık profesyonel, yüksek donanımlı ve nitelikli çocuk gelişimcileri yetiştirmek bölümümüzün birincil amacıdır.
Vizyon
Çağın gerekliliklerine uygun, sağlık ve eğitim sektörünün gereksinimlerine karşılık verebilecek yeni yaklaşımlarla sürekli gelişen hem Türkiye genelinde hem de uluslararası sahada tanınan en iyi çocuk gelişimi bölümleri arasında yer alarak alanında söz sahibi bir bölüm olmaktır. Bunun doğrultusunda kendi kültürünü koruyan, aynı zamanda evrensel değerlere sahip, nitelikli ve sağlıklı bireylerin yer aldığı bir toplumun oluşumuna katkıda bulunmak için bilimsellik objektiflik, yaratıcılık, esneklik, çağdaş yaklaşımlara açıklık, toplumsal gerçeklere duyarlılık ve eğitimde süreklilik anlayışı üniversitemiz tarafından benimsenmiştir.
İlkeler
Eğitim ilkelerimiz; bilgi seviyesi, öğrenme ve araştırma kapasitesi bakımından uluslararası anlamda kabul gören kriterlere ve yeterliliklere ulaşmak, insan hakları, kültürel miras ve toplumsal değerlere dair yüksek farkındalıklar geliştirmek, eğitimini almış olduğu saha ile alakalı olarak toplumun desteğe ihtiyaç duyduğu alanları tespit edip çözüm önerisinde bulunabilecek kapasite ve liyakate sahip olmaktır.
Qualification Level of Program
According to Turkey Higher Education Qualifications Framework (TYYÇ), the education level of Child Development Undergraduate Program is at level 6. It is also level 1 according to the “Qualification Framework for European Higher Education Area” (QF-EHEA) and level 6 according to the ‘European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF-LLL).
Objectives of Program
The aim of the program is to develop programs to support the mental, language, motor, self-care, social and emotional development of children aged 0-18, who are typical and atypical, who are in hospital, in need of protection and at risk (refugee, addicted and guilty), and to train child developmentists serving the family, professionals and society. In addition, our graduates are aimed to be professional, highly equipped and qualified child developmentists who have the qualifications that can work in national and international platforms, follow the rapid changes brought by the age, and are open to interdisciplinary experience and knowledge exchange.
Education Type of Program
Full time
Language of Program
Turkish
Awarded Qualification
Students graduate from this program with the title of “Child Developmentist”.
Education Duration and Processes of Program
Duration of education is 8 semesters.
A total of 240 ECTS credits must be taken in the undergraduate program, provided that 30 ECTS is given during the academic year. Successful completion of all courses and having a weighted GPA of at least 2.00 out of 4.00 is a prerequisite for graduation.
Application to Program, Registrations and Admission with Undergraduate Transfer
For up-to-date information on these issues, see “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ”.
Job and Academic Career Opportunities for Graduates
Our graduates can be appointed to various public institutions according to the score they get from the KPSS exam or work in private institutions. Child Developmentists can perform the following tasks in the fields of education, health, social services and other sectors:
IN THE FIELD OF HEALTH
• Child Developmentists and Child Development Specialists, who can work in HOSPITALS AND FAMILY HEALTH CENTERS, are responsible for evaluating the development plans, programs and projects in health institutions that are suitable for the age and development characteristics of children and that can meet their individual needs when necessary and working in cooperation with the relevant departments in order to create opportunities for internal and external cooperation.
IN THE FIELD OF EDUCATION
• They can work as academic staff in associate, undergraduate and graduate education staff at UNIVERSITIES.
• Child Developmentists, who can work in Private Education Institutions and Guidance and Research Centers affiliated to the MINISTRY OF NATIONAL EDUCATION, are responsible for evaluating the physical, mental and social and emotional development of individuals in accordance with their age levels and preparing individual educational programs according to their characteristics. By following the development of the individual, it cooperates with the relevant field experts for the children developing beyond the expected and guides the families and teachers in the related subject. They can be appointed as teachers to educational institutions affiliated to the Ministry of National Education, provided that they have not completed the Master's Degree Program Non-thesis Master’s Degree Program or Pedagogical Formation Program (see MEB, Regulation on Special Education Institutions, 2008; Regulation on Special Education Schools, 2005; Guidance and Psychological Counseling Services Regulation, 2001).
IN THE FIELD OF SOCIAL WORK
• They work as a Child Developmentist at KIDS and YOUTH CENTERS.
• It is responsible for determining the development levels, monitoring, monitoring and support of the children living in the Child Developmental Service area working in SOCIAL SERVICES and SOCIETY CENTERS affiliated to the Child Protection Agency. They work on the solution of the problems detected, prepare programs for children with normal and abnormal development in the center, provide the necessary materials and take part in the implementation of the programs.
• Child Developmentist, who work in PROTECTION CARE and REHABILITATION CENTERS, follow the child's physical, mental, emotional and social development and are responsible for the implementation and evaluation of the necessary programs to support their development.
• Child Developmentist, who can work in CHILDREN'S HOUSES, Child Developers who can work at SOCIAL SERVICES AND CHILDREN'S ENVIRONMENT INSTITUTION GENERAL DIRECTORATE are responsible for carrying out the maintenance and support activities necessary for the child's adaptation to the institution.
MINISTRY OF JUSTICE
• They can serve as experts and advisors in juvenile courts.
MINISTRY OF INTERIOR
• Child Developmentist, who can also work in the GENERAL DIRECTORATE OF SAFETY, CHILD BRANCH / OFFICE, work to identify the material, moral and social problems arising out of their families or environmental conditions and outside their control. They should work in cooperation with organizations such as family, school, social and health services to investigate physical, psychological and sociological factors that push children into crime and to develop plans and programs to improve the child's condition. They are responsible for providing guidance services to childrens legal representatives and to the children who are in need of protection, who are exposed to neglect and abuse, who escape from the home or institution or organization, who live and work on the street, who are volatile, addicted to drugs and substances, who are pushed into crime and who are victims.
Graduates can work in UNICEF, ILO and VOLUNTEER ORGANIZATIONS (NGOs) as project producers, executors and consultants.
WRITTEN, AUDIORY AND VISUAL PUBLICATIONS
• They have the opportunity to work as producer, consultant and expert in the preparation and execution of radio and television child and youth programs and training programs,
• Producer, writer, consultant and supervisor in children's theaters and children's films,
• Author, expert, consultant, editor and editor for the preparation of publications such as books, magazines and newspapers for children,
• Designer, consultant and supervisor in educational toy production.
Türkiye’de çocuk gelişimi bölümlerinin gelişimleri incelendiğinde, ilk olarak 1955 yılında Ankara Üniversitesinin Ziraat Fakültesine bağlı Ev Ekonomisi Bölümü altında Aile İlişkileri ve Çocuk Psikolojisi adlı bilim dalının kurulması ile başlamaktadır. 1968 yılında ise Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ev Ekonomisi Yüksekokulunda Çocuk Gelişimi ve Eğitimi adında ilk lisans eğitimi açılmıştır. Çocuk Gelişimi bölümleri 1978 yılından itibaren özel gereksinim gösteren çocukların gelişim ve eğitimleri ile çalışmalara başlanmış ve Hacettepe Üniversitesi’nde Çocuk Gelişimi Bölümü altında Özel Eğitim Anabilim Dalı kurulmuştur. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümü Yükseköğretim Kurulu (YÖK) kararıyla 1987 yılında “Çocuk Sağlığı ve Eğitimi”, 1996 yılında yine YÖK kararıyla “Çocuk Gelişimi ve Eğitimi” bölümü, 2007 yılında ise Sağlık Bilimleri Fakültesine bağlanarak “Çocuk Gelişimi” olarak yeniden yapılandırılmıştır.
Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hamidiye Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü ilk olarak 2016-2017 Eğitim Öğretim Yılı Güz Bahar Yarıyılında lisans öğrenci alımını gerçekleştirmiştir. Çocuk Gelişimi Bölümü, Sağlık Bilimleri Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesine bağlı olup Mekteb-i Tıbbiyye-i Şahane Kampüsü’nde bulunmaktadır. Çocuk Gelişimi Bölümü 4 yıllık olup, üniversite yerleştirme sınavında eşit ağırlık (EA) puan türü ile öğrenci alımı gerçekleştirilmektedir. Bölümümüzün yıllık kontenjan sayısı 2020-2021 Eğitim öğretim yılında 70’dir. 2020-2021 tavan puanımız 407,357 taban puanımız 372,911’dir. Başarı sıralaması ise 96.300’dür. Çocuk Gelişimi Bölümümüzün aynı zamanda Hamidiye Sağlık Bilimleri Enstitüsü’ne bağlı olarak yüksek lisans programı da mevcuttur.
Akademik Kadromuz
Doç. Dr. ERHAN ALABAY
Doç. Dr. İREM PAMUK
Dr. Öğr. Üyesi MEHMET TAHA YILDIZ
Arş. Gör. CEYHAN TURHAN
Eğitim Faaliyetlerimiz
1. BÖLÜM HAKKINDA GENEL BİLGİ
2. MEZUNİYET DERECESİ
3. KAYIT KABUL ŞARTLARI
4. ÖNCEKİ ÖĞRENMELERİN TANINMASI
5. MEZUNİYET ŞARTLARI
6. İŞ VE KARİYER OLANAKLARI
1. BÖLÜM HAKKINDA GENEL BİLGİ
Çocuk Gelişimi lisans eğitimi kapsamında 4 yıllık müfredata dair teorik eğitim ve yaz stajını içermektedir. Ayrıca kısmi uygulama içeren derslerimiz de bulunmaktadır.
2. MEZUNİYET DERECESİ
Lisans
3. KAYIT KABUL ŞARTLARI
Çocuk Gelişimi Lisans Programına kayıt yaptırabilmek için öğrencilerin lise ve dengi meslek liselerinden mezun olmaları ve Lisans Yerleştirme Sınavı'ndan (LYS) aldıkları TM-3 puanı ile bölüme girmeye hak kazanmaları gerekmektedir. Eğitim dili Türkçedir.
4. ÖNCEKİ ÖĞRENMELERİN TANINMASI
Türkiye Yüksek Öğretim kurumlarında önceki örgün (formal) öğrenmenin tanınması dikey, yatay ve üniversite içindeki geçişler Yüksek Öğretim Kurulu'nun belirlemiş olduğu "yükseköğretim kurumlarında ön lisans ve lisans düzeyindeki programlar arasında geçiş, çift ana dal, yan dal ile kurumlar arası kredi transferi yapılması esaslarına ilişkin yönetmelik" (http://www.yok.gov.tr/content/view/476/) kapsamında gerçekleştirilmektedir.
5. MEZUNİYET ŞARTLARI
Öğrencilerin çocuk gelişimi bölümü lisans programından mezun olabilmeleri için 4 yıllık lisans programında yer alan derslerden toplam 240 AKTS almaları ve başarılı olmaları, ayrıca derslerle ilgili olan bütün stajları ve uygulama derslerini başarı ile tamamlamaları gerekmektedir.
6. İŞ VE KARİYER OLANAKLARI
Mezunlarımız KPSS sınavından aldıkları puana göre tercih yaparak çeşitli devlet kurumlarına atanabilir veya özel kuruluşlarda çalışabilirler. Çocuk Gelişimciler, eğitim, sağlık, sosyal hizmetler alanlarında ve diğer sektörlerde aşağıda bildirilen görevleri yapabilmektedirler:
SAĞLIK ALANINDA
• HASTANELERDE VE AİLE SAĞLIĞI MERKEZLERİNDE çalışabilen Çocuk Gelişimciler ve Çocuk Gelişimi Uzmanları, sağlık kuruluşlarında çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun, gerektiğinde bireysel ihtiyaçlarına cevap verebilecek nitelikte çocuk gelişimi hizmetlerinin geliştirilmesi ile ilgili değerlendirmelerin yapılması; plan, program ve projeler üretilmesi ve bunların uygulanmasından; aynı zamanda kurum içi ve dışı işbirliği imkanlarının yaratılabilmesi için ilgili birimlerle işbirliği içinde çalışmalar yapılmasından sorumludur.
EĞİTİM ALANINDA
• ÜNİVERSİTELERDE önlisans, lisans ve lisansüstü eğitim kadrolarında akademik personel olarak görev alabilirler.
• MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI’NA bağlı Özel Eğitim Kurumlarında ve Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde görev alabilen Çocuk Gelişimciler bireylerin fiziksel, zihinsel ve sosyal ve duygusal gelişimlerinin yaş düzeylerine uygun olarak değerlendirilmesi ve bireylerin özelliklerine göre bireysel eğitim programlarının hazırlanmasından sorumludur. Bireyin gelişimi takip ederek, beklenen dışında gelişim gösteren çocuklar için ilgili alan uzmanları ile iş birliği yapar; ilgili konuda ailelere ve öğretmenlere rehberlik eder. Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon programını tamamlamamış olma koşuluyla, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanabilirler (bkz. MEB, Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği, 2008; Özel Eğitim Okulları Çerçeve Yönetmeliği, 2005; Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği, 2001).
SOSYAL HİZMET ALANINDA
• ÇOCUK ve GENÇLİK MERKEZLERİNDE, Çocuk Gelişimcisi olarak görev alırlar.
• SOSYAL HİZMETLER ve ÇOCUK ESİRGEME KURUMUNA BAĞLI TOPLUM MERKEZLERİNDE görev yapan Çocuk Gelişimci hizmet bölgesinde yaşayan çocukların gelişim düzeylerinin saptanması, gelişimlerinin izlenmesinden izlenmesi ve desteklenmesinden sorumludur. Saptanan sorunlarının çözümüne yönelik çalışmalar yapar; merkezde bulunan normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik programlar hazırlar, gerekli materyalleri sağlar ve programların uygulanmasında görev alırlar.
• KORUMA BAKIM ve REHABİLİTASYON MERKEZLERİNDE görev alan Çocuk Gelişimciler çocuğun merkeze uyumunun sağlanması amacıyla çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal gelişiminin takibini yapar ve gelişimlerinin desteklenmesi için gerekli programlarının uygulanması ve değerlendirilmesinden sorumludur.
• SOSYAL HİZMETLER ve ÇOCUK ESİRGEME KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÇOCUK EVLERİNDE çalışabilen Çocuk Gelişimciler çocuğun kuruma uyumu için gereken bakım ve destek çalışmaları yürütmekten sorumludur. Her bir çocuğun ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda, fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal gelişimleri ile ilgili eğitim programları hazırlar ve uygularlar.
ADALET BAKANLIĞI
• Çocuk mahkemelerinde bilirkişi ve danışman olarak görev yapabilirler.
İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
• EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, ÇOCUK ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ/BÜRO AMİRLİĞİNDE de görev alabilen Çocuk Gelişimciler suça itilmiş çocukların, ailelerinden veya çevre şartlarından kaynaklanan ve kontrolleri dışında oluşan maddi, manevi ve sosyal sorunlarının tespit edilmesi amacıyla çalışmalar yürütürler. Çocukları suça iten fiziki, psikolojik ve sosyolojik etkenlerin araştırılması ve çocuğun durumunu iyileştirmeye yönelik plan ve programların geliştirilmesi için aile, okul, sosyal ve sağlık hizmetleri gibi kuruluşlarla işbirliği içinde çalışmalı; korunmaya muhtaç olan, ihmal ve istismara maruz kalan, evden veya bulunduğu kurum ya da kuruluştan kaçan, sokakta yaşayan ve sokakta çalıştırılan, uçucu, uyuşturucu ve madde bağımlısı olan, suça itilen ve mağdur çocuğun kendisine ve kanuni mümessiline rehberlik hizmeti sunulmasından sorumludurlar.
UNICEF, ILO ve GÖNÜLLÜ KURULUŞLARDA (STK) proje üreticisi, yürütücüsü ve danışman olarak görev alabilirler.
YAZILI, SESLİ VE GÖRSEL YAYINLAR
• Radyo ve televizyon çocuk ve gençlik programlarının ve eğitim programlarının hazırlanması ve yürütülmesinde yapımcı, danışman ve uzman,
• Çocuk tiyatrolarında ve çocuk filmlerinde yapımcı, yazar, danışman ve denetimci,
• Çocuklara yönelik kitap, dergi, gazete gibi yayınların hazırlanmasında yazar, uzman, danışman, redaktör, editör,
• Eğitsel oyuncak üretiminde tasarımcı, danışman ve denetimci olarak çalışma imkanlarına sahiplerdir.
Çalışma Konularımız
• Gelişimsel bozukluklar
• Gelişimsel tanılama
• Çocuk ihmali, istismarı ve korunmaya muhtaç çocuklar
• Erken müdahale programları
• Aile danışmanlığı
• Eğitim programı geliştirme
• Erken çocuklukta yaratıcı drama, müzik ve oyun
Erişim Bilgilerimiz
Sağlık Bilimleri Üniversitesi
Hamidiye Sağlık Bilimleri Fakültesi
Mekteb-i Tıbbiye-i Şahane (Haydarpaşa) Külliyesi
Selimiye Mah. Tıbbiye Cad. No:38 34668 Üsküdar, İstanbul
+90 216 346 36 36 / 2010 -2011
+90 216 346 36 40
sbf@sbu.edu.tr