Lütfen telefonunuzu dik konuma getiriniz.

Bölüm Başkanı Mesajı

Bölüm Başkanı

Prof. Dr. Yasemin AYDIN KARTAL

Sevgili Öğrencilerimiz, Değerli Akademik Kadromuz ve Paydaşlarımız,

Hızla değişen sağlık hizmetleri ortamında, insan yaşamına dokunan en kadim mesleklerden biri olan ebelik, bugün daha da önemli ve stratejik bir konuma gelmiştir. Bölüm olarak temel amacımız; bilimsel donanıma sahip, etik değerleri önceleyen, çağın ihtiyaçlarına duyarlı ve ulusal/uluslararası alanda söz sahibi profesyonel ebeler yetiştirmektir.

Misyonumuz doğrultusunda, öğrencilerimizi sadece bilgiyle değil; eleştirel düşünme, liderlik, ekip çalışması ve dijital sağlık teknolojileri gibi alanlarda da yetkin bireyler olarak yetiştirmeyi hedefliyoruz. Bu bağlamda, teorik eğitimi uygulama ile harmanlayan yenilikçi öğretim yöntemleriyle, öğrencilerimizi sahaya hazır, nitelikli sağlık profesyonelleri olarak mezun ediyoruz.

Vizyonumuz ise; ebelik alanında ulusal ve uluslararası düzeyde örnek gösterilen, tercih edilen ve sağlık politikalarında etkili karar mekanizmalarında yer alan bir bölüm olmaktır. Bilimsel araştırmaları, toplumsal katkı projeleri ve iş birliğine dayalı eğitim anlayışıyla bu hedefe adım adım ilerliyoruz.

Siz değerli öğrencilerimizin azmi, merakı ve insan odaklı bakış açısı, bölümümüzün emek verdiği yolda en büyük ilham kaynağını oluşturuyor. Ebelik mesleğinin değerini yükseltmeye, insan yaşamına daha sağlıklı bir başlangıç sunmaya ve güçlü bir sağlık geleceği inşa etmeye kararlıyız. Bu yolda bizimle yürüyen tüm öğrenci, akademisyen ve paydaşlarımıza teşekkür ediyor, başarılarla dolu bir eğitim-öğretim yılı diliyorum.

Bizler, her adımınızda yanınızdayız.

Sevgi ve saygılarımla.

Prof. Dr. Yasemin AYDIN KARTAL

Akademik Kadromuz

Prof. Dr. YASEMİN AYDIN KARTAL
Prof. Dr. YASEMİN AYDIN KARTAL
Başkan
Dr. Öğr. Üyesi LEYLA KAYA
Dr. Öğr. Üyesi LEYLA KAYA
Dr. Öğr. Üyesi NERİMAN ÇAĞLAYAN KELEŞ
Dr. Öğr. Üyesi NERİMAN ÇAĞLAYAN KELEŞ
Arş. Gör. ALEYNA BULUT
Arş. Gör. ALEYNA BULUT
Arş. Gör. BÜŞRA HIZLIOL
Arş. Gör. BÜŞRA HIZLIOL
Arş. Gör. SEMA AKER
Arş. Gör. SEMA AKER
Öğr. Gör. SEDA SÜMER DALKIRAN
Öğr. Gör. SEDA SÜMER DALKIRAN

Tanıtım

Genel Bilgiler

Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ)’ nün tanımına göre ebe, gebelik sırasında doğumda ve doğumdan sonra gerekli bakım ve danışmanlığı sağlamak, normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırmak, yeni doğanın bakımını ve aile planlaması danışmanlığı yapmak üzere eğitilmiş kişidir.

Uluslararası Ebeler Birliği (International Conferederation of Midwives - ICM)’ nin tanımına göre ise ebe, usulüne uygun olarak tanınmış bir ebelik eğitim programına kabul edildikten sonra, bu programı başarıyla tamamlayan ve yasal olarak mesleğini icra etmek için gerekli nitelikleri kazanan kişidir.

Ebe, ebelik eğitim programına girmeye hak kazandıktan sonra, bu programı
başarıyla tamamlayarak Ebelik mesleğini yerine getirmek üzere, tescili yapılan ya
da kendisine yasal olarak izin verilen kişidir.

Ebelik bölümü mezunları Özel Hastaneler, Devlet hastaneleri ve Üniversite Hastanelerinin kadın doğum ünitelerinde (servisler ve doğumhane, poliklinikler), yenidoğan ünitelerinde görev yapabilecekleri gibi Aile Sağlığı Merkezleri’ne de atamaları yapılmaktadır. Ayrıca serbest ebe olarak ebelik hizmetlerini sürdürme olanakları da vardır. Günümüzde ülkenin sağlık personeli ihtiyacı çok fazla olup, bu açığın giderilmesinde ve anne çocuk sağlığının korunmasında ebeler kilit sağlık personeli konundadır.
Aynı zamanda mezunlar istekleri doğrultusunda alanındaki lisansüstü programlara devam edebilirler, doktora eğitimlerinden sonra üniversitelerin Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Yüksekokullarının ebelik bölümlerinde akademisyen olarak görev alabilirler.

 

Misyon
Misyonumuz; çağın getirttiği hızlı değişimlere ayak uydurabilen ulusal ve uluslararası nitelikte profesyonel ebeler yetiştirilmektir.

 

Vizyon
Vizyonumuz; Ulusal ve uluslararası platformlarda tercih edilen, ebelik bölümleri arasında ilk sıralarda yer alan ve sağlık politikalarında söz sahibi olan bir bölüm olmaktır.

 

Program Amaç ve Hedefleri

  • Uluslararası düzeyde bilgi ve araştırma yeteneğine sahip,
  • Yaşadığı toplumu ve sağlık sorunlarını bilen,
  • Eleştirel düşünme sürecini kullanabilen,
  • İnsan hak ve değerlerine saygı duyan,
  • Bölüm ile toplum işbirliğini sağlamada öncülük edecek,
  • Topluma liderlik edecek sağlık profesyonelleri yetiştirmektir.

 

Tarihçemiz
Ebelik, insanlığın varoluşu ile başlayan en eski mesleklerinden biridir. M.Ö. 5000 – resimlerde çömelmiş ıkınan kadınlara ve onlara yardım eden ebe resimleri görülmüştür.
Ebeler; Türklerin her devrinde doğuran kadına hizmet eden, çok saygı görmüş, iyi yaşamış bir meslek mensubudur. Ebeler usta-çırak usulü ile eğitilmiştir. Orta Asya Türklerinde doğuma önem verilmiş, kadınlar güvendikleri ebeler eşliğinde doğum yapmışlardır. Doğumda kadına yardım eden ebe bir tanrıça gibi görülmüştür (Umay Ana). Osmanlılarda ebeleri başlıca 3 gruba ayırmak mümkün; Saray ebeleri, kibar ebeler, halk ebeleri. Osmanlıda her ebenin bir doğum iskemlesi (örekesi) vardır. O dönemde hekim genelde doğum yaptırmaz, ancak doğum bilgisi bilmek zorundadır.

  • 1920 içtimai muavenet vekaleti (Sağlık Bakanlığı) kuruldu. İlk bakan Dr. Adnan Adıvar oldu. 1920 İstanbul dışındaki yerlerin ebe ihtiyaçlarını karşılamak için Kızılay barakalarında ilkokul mezunu kızlar 2 yıl süreyle ebelik eğitimi aldılar. Daha sonraki dönemde farklı okullarda eğitim devam etti.
  • 1961-1962 köy ebe okulları doğumevlerinin bünyesinden ayrıldı 3 yıllık düzenli eğitim veren kurumsal bilgilerin okulda alındığı uygulamaların doğumevlerinde verildiği bir eğitim sistemine geçildi.
  • 1963 Sağlık Hizmetlerinin Sosyalleştirilmesi hakkında kanun kabul edildi.154 sayılı yönerge sağlık hizmetlerinin sosyalleştirildiği bölgelerde hizmetin yürütülmesine ilişkin yönerge ebenin ilk defa görev analizini yapıldı.
  • 1975 ebe-hemşire programları hazırlandı.
  • 1978 köy ebe okulları kapatıldı.
  • 1978 S.M.L. ebelik bölümleri 4 yıllık olarak eğitime devam etti.
  • 1985-1986 Yüksek Öğretim Kurulu Bakanlığı protokolüyle 2 yıllık Sağlık Meslek yüksek Okulları öğrenim programları uygulanmaya kondu.
  • 1997-98 eğitim öğretim yılında Sağlık Meslek Yüksekokulları ebelik programları 4 yıllık lisans düzeyine çıkarıldı.

Günümüzde Türkiye’de lisans düzeyinde ebelik eğitimi veren 36 ebelik bölümü vardır. Yüksek Öğretim Kurulu Türkiye genelinde ebelik lisans eğitiminin, teorik ve klinik eğitimlerinin, standart olması için kriterler belirlemiştir. Türkiye’de 14 ebelikte yüksek lisans programı, yedi ebelikte doktora programı bulunmaktadır. Ebelik mesleğinde akademik ilerlemenin yolunun açılmış olması ebe akademisyen sayısının artmasına katkı sağlayacaktır.
Türkiye’de yaklaşık 58 bin ebe görev yapmaktadır ve bu ebelerin büyük çoğunluğu Sağlık Bakanlığı bünyesinde çalışmaktadır.

 

Qualification Level of Program
According to Turkey Higher Education Qualifications Framework (TYYÇ), Midwifery Undergraduate Program is in the Basic Area of Health and its education level is at level 6. It is also level 1 according to the “Qualification Framework for European Higher Education Area” (QF-EHEA) and level 6 according to the ‘European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF-LLL).

Objectives of Program
The aim of the Midwifery Department is to educate professional midwives who have ethical values, critical thinking, problem solving and research skills, who can create novelty and keep up with change, who can fulfill the roles of care, education, research and leadership by using science and technology and who are modern midwives at undergraduate and graduate levels focused on improving health and providing quality health care.
Education Type of Program
Full time
Language of Program
Turkish
Awarded Qualification
They graduate from this program with the title of "Midwife".
Education Duration and Processes of Program
Duration of education is 8 semesters.
A total of 240 ECTS credits must be taken in the undergraduate program, provided that 30 ECTS is given during the academic year. Successful completion of all courses and having a weighted GPA of at least 2.00 out of 4.00 is a prerequisite for graduation.
Application to Program, Registrations and Admission with Undergraduate Transfer
For up-to-date information on these issues, see “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ”.
Job and Academic Career Opportunities for Graduates
Students who complete the Midwifery education receive the title of "Midwife". Graduates can work in public institutions, private sector, research institutes or universities. Midwives who have successfully completed their undergraduate education can study in postgraduate programs related to their fields. When midwives who have completed their master's education with and without thesis, want to work in the field, they can work as academicians when they want to work in the field of midwifery education and research.

Çalışma Konularımız

• Gebelik, doğum ve doğum sonrası dönem
• Riskli gebelik ve doğum
• Kadın sağlığı
• Yenidoğan sağlığı
• Aile ve Toplum sağlığı
• Cinsellik ve üreme sağlığı
• İstenmeyen gebeliklerin önlenmesi
• Cinsel yolla bulaşan hastalıklar
• Gebelik ve doğumda pelvik tabanın korunması
• Jinekolojik kanserlerin önlenmesi ve erken tespiti
• Sağlığın korunması ve geliştirilmesi
• Ebelik kavram ve kuramları
• Ebelik eğitimi
• Ebelik hizmetlerinin yönetimi

Erişim Bilgilerimiz

Sağlık Bilimleri Üniversitesi
Hamidiye Sağlık Bilimleri Fakültesi
Mekteb-i Tıbbiye-i Şahane (Haydarpaşa) Külliyesi
Selimiye Mah. Tıbbiye Cad. No:38 34668 Üsküdar, İstanbul

+90 216 346 36 36 / 2010 -2011

+90 216 346 36 40

 

sbf@sbu.edu.tr