Tanıtım
o Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ)’ nün tanımına göre ebe, gebelik sırasında doğumda ve doğumdan sonra gerekli bakım ve danışmanlığı sağlamak, normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırmak, yeni doğanın bakımını ve aile planlaması danışmanlığı yapmak üzere eğitilmiş kişidir.
o Uluslararası Ebeler Birliği (International Conferederation of Midwives - ICM)’ nin tanımına göre ise ebe, usulüne uygun olarak tanınmış bir ebelik eğitim programına kabul edildikten sonra, bu programı başarıyla tamamlayan ve yasal olarak mesleğini icra etmek için gerekli nitelikleri kazanan kişidir.
o Ebe, ebelik eğitim programına girmeye hak kazandıktan sonra, bu programı
başarıyla tamamlayarak Ebelik mesleğini yerine getirmek üzere, tescili yapılan ya
da kendisine yasal olarak izin verilen kişidir.
Ebelik bölümü mezunları Özel Hastaneler, Devlet hastaneleri ve Üniversite Hastanelerinin kadın doğum ünitelerinde (servisler ve doğumhane, poliklinikler), yenidoğan ünitelerinde görev yapabilecekleri gibi Aile Sağlığı Merkezleri’ne de atamaları yapılmaktadır. Ayrıca serbest ebe olarak ebelik hizmetlerini sürdürme olanakları da vardır. Günümüzde ülkenin sağlık personeli ihtiyacı çok fazla olup, bu açığın giderilmesinde ve anne çocuk sağlığının korunmasında ebeler kilit sağlık personeli konundadır.
Aynı zamanda mezunlar istekleri doğrultusunda alanındaki lisansüstü programlara devam edebilirler, doktora eğitimlerinden sonra üniversitelerin Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Yüksekokullarının ebelik bölümlerinde akademisyen olarak görev alabilirler.
MİSYON
Misyonumuz; çağın getirttiği hızlı değişimlere ayak uydurabilen ulusal ve uluslararası nitelikte profesyonel ebeler yetiştirilmektir.
VİZYON
Vizyonumuz; Ulusal ve uluslararası platformlarda tercih edilen, ebelik bölümleri arasında ilk sıralarda yer alan ve sağlık politikalarında söz sahibi olan bir bölüm olmaktır.
İLKELER
Eğitim Amaç ve Hedefleri
? Uluslararası düzeyde bilgi ve araştırma yeteneğine sahip,
? Yaşadığı toplumu ve sağlık sorunlarını bilen,
? Eleştirel düşünme sürecini kullanabilen,
? İnsan hak ve değerlerine saygı duyan,
? Bölüm ile toplum işbirliğini sağlamada öncülük edecek,
? Topluma liderlik edecek sağlık profesyonelleri yetiştirmektir.
Qualification Level of Program
According to Turkey Higher Education Qualifications Framework (TYYÇ), Midwifery Undergraduate Program is in the Basic Area of Health and its education level is at level 6. It is also level 1 according to the “Qualification Framework for European Higher Education Area” (QF-EHEA) and level 6 according to the ‘European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF-LLL).
Objectives of Program
The aim of the Midwifery Department is to educate professional midwives who have ethical values, critical thinking, problem solving and research skills, who can create novelty and keep up with change, who can fulfill the roles of care, education, research and leadership by using science and technology and who are modern midwives at undergraduate and graduate levels focused on improving health and providing quality health care.
Education Type of Program
Full time
Language of Program
Turkish
Awarded Qualification
They graduate from this program with the title of "Midwife".
Education Duration and Processes of Program
Duration of education is 8 semesters.
A total of 240 ECTS credits must be taken in the undergraduate program, provided that 30 ECTS is given during the academic year. Successful completion of all courses and having a weighted GPA of at least 2.00 out of 4.00 is a prerequisite for graduation.
Application to Program, Registrations and Admission with Undergraduate Transfer
For up-to-date information on these issues, see “SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ”.
Job and Academic Career Opportunities for Graduates
Students who complete the Midwifery education receive the title of "Midwife". Graduates can work in public institutions, private sector, research institutes or universities. Midwives who have successfully completed their undergraduate education can study in postgraduate programs related to their fields. When midwives who have completed their master's education with and without thesis, want to work in the field, they can work as academicians when they want to work in the field of midwifery education and research.
EBELİĞİN TARİHÇESİ
Ebelik, insanlığın varoluşu ile başlayan en eski mesleklerinden biridir. M.Ö. 5000 – resimlerde çömelmiş ıkınan kadınlara ve onlara yardım eden ebe resimleri görülmüştür.
Ebeler; Türklerin her devrinde doğuran kadına hizmet eden, çok saygı görmüş, iyi yaşamış bir meslek mensubudur. Ebeler usta-çırak usulü ile eğitilmiştir. Orta Asya Türklerinde doğuma önem verilmiş, kadınlar güvendikleri ebeler eşliğinde doğum yapmışlardır. Doğumda kadına yardım eden ebe bir tanrıça gibi görülmüştür (Umay Ana). Osmanlılarda ebeleri başlıca 3 gruba ayırmak mümkün; Saray ebeleri, kibar ebeler, halk ebeleri. Osmanlıda her ebenin bir doğum iskemlesi (örekesi) vardır. O dönemde hekim genelde doğum yaptırmaz, ancak doğum bilgisi bilmek zorundadır.
1920 içtimai muavenet vekaleti (Sağlık Bakanlığı) kuruldu. İlk bakan Dr. Adnan Adıvar oldu. 1920 İstanbul dışındaki yerlerin ebe ihtiyaçlarını karşılamak için Kızılay barakalarında ilkokul mezunu kızlar 2 yıl süreyle ebelik eğitimi aldılar. Daha sonraki dönemde farklı okullarda eğitim devam etti.
1961-1962 köy ebe okulları doğumevlerinin bünyesinden ayrıldı 3 yıllık düzenli eğitim veren kurumsal bilgilerin okulda alındığı uygulamaların doğumevlerinde verildiği bir eğitim sistemine geçildi.
• 1963 Sağlık Hizmetlerinin Sosyalleştirilmesi hakkında kanun kabul edildi.154 sayılı yönerge sağlık hizmetlerinin sosyalleştirildiği bölgelerde hizmetin yürütülmesine ilişkin yönerge ebenin ilk defa görev analizini yapıldı.
• 1975 ebe-hemşire programları hazırlandı.
• 1978 köy ebe okulları kapatıldı.
• 1978 S.M.L. ebelik bölümleri 4 yıllık olarak eğitime devam etti.
• 1985-1986 Yüksek Öğretim Kurulu Bakanlığı protokolüyle 2 yıllık Sağlık Meslek yüksek Okulları öğrenim programları uygulanmaya kondu.
• 1997-98 eğitim öğretim yılında Sağlık Meslek Yüksekokulları ebelik programları 4 yıllık lisans düzeyine çıkarıldı.
Günümüzde Türkiye’de lisans düzeyinde ebelik eğitimi veren 36 ebelik bölümü vardır. Yüksek Öğretim Kurulu Türkiye genelinde ebelik lisans eğitiminin, teorik ve klinik eğitimlerinin, standart olması için kriterler belirlemiştir. Türkiye’de 14 ebelikte yüksek lisans programı, yedi ebelikte doktora programı bulunmaktadır. Ebelik mesleğinde akademik ilerlemenin yolunun açılmış olması ebe akademisyen sayısının artmasına katkı sağlayacaktır.
Türkiye’de yaklaşık 58 bin ebe görev yapmaktadır ve bu ebelerin büyük çoğunluğu Sağlık Bakanlığı bünyesinde çalışmaktadır.
Akademik Kadromuz
Doç. Dr. EMİNE ERGİN
Doç. Dr. HANDAN ÖZCAN
Dr. Öğr. Üyesi CANSU IŞIK
Dr. Öğr. Üyesi LEYLA KAYA
Dr. Öğr. Üyesi NERİMAN ÇAĞLAYAN KELEŞ
Arş. Gör. ALEYNA BULUT
Arş. Gör. BÜŞRA HIZLIOL
Arş. Gör. SEMA AKER
Öğr. Gör. SEDA SÜMER DALKIRAN
Eğitim Faaliyetlerimiz
Öğrencilerin ebelik bölümü lisans programdan mezun olabilmeleri için 4 yıllık lisans programında yer alan derslerden her dönem için 30 AKTS kredisi olmak üzere toplam 240 AKTS almaları ve başarılı olmaları, ayrıca derslerle ilgili olan bütün stajları ve uygulama derslerini başarı ile tamamlamaları gerekmektedir.
Programda eğitim alan öğrencilerin aldıkları mesleki teorik derslerin laboratuvar çalışmaları üniversitenin ebelik uygulama laboratuvarlarında gerçekleştirilecektir. Bu derslerin klinik uygulamaları ise İstanbul ilinde bulunan tam donanımlı Sağlık Bakanlığına bağlı Eğitim ve Araştırma Hastanesi bağlı birimlerinde yürütülecektir. Öğrencilerin stajlardan başarılı olabilmesi için devam durumu, ödevler, projeler, iş başı eğitim-öğretim, hasta eğitiminin değerlendirilmesi, planladıkları bakım ve tedavi, sözlü ve yazılı sınavların sonuçları değerlendirilecektir.
Ebelik Mezuniyet Kriterleri
• En az 100 doğum öncesi muayeneyi de içerecek şekilde gebe kadınlara danışmanlık yapmak,
• En az 40 gebe kadına bakım vermek ve izlemini yapmak,
• En az 40 doğumun öğrenci tarafından yapılması (doğum yapan kadın sayısı eksikliği nedeniyle bu sayıya ulaşılamıyorsa bu sayı ancak öğrencinin 20 tane daha doğuma yardım etmesi koşulu ile minimum 30’ a indirilebilir),
• Makat doğum aktif katılmak veya makat doğum mümkün olmadığı takdirde simülasyon yapılarak çalışmak,
• Epizyotomi uygulamak ve dikiş ile başlamak (Bu aşama teorik bilgi verme ve klinik pratiği içerir. Dikiş pratiği epizyotomi sonrası veya basit perianal yırtılmalara dikiş atılmasını içerir. Gerekirse bu durum simülasyon şeklinde yapılır),
• Gebelik veya doğum ya da doğum sonrası dönemde risk altında olan 40 kadına bakım vermek ve izlemek,
• En az 100 lohusayı (doğum sonrası dönemdeki anne) ve sağlıklı yenidoğan bebeği izlemek ve bakımını vermek (muayene dahil),
• Özel bakım gerektiren, prematüre, postmatüre, düşük doğum ağırlıklı veya hasta bebekler dahil olmak üzere yeni doğan bebek gözlemi ve bakımını sağlamak,
• Jinekolojik ve obstetrik patolojisi olan kadınların bakımı sağlamak.
Çalışma Konularımız
- Ebelik Eğitimi
- Ebelikte Temel Uygulamalar
- Prekonsepsiyonel Dönem
- Gebelik, Doğum ve Doğum Sonrası Dönem
- Riskli Gebelik ve Doğum
- Kadın Sağlığı
- Yenidoğan Sağlığı
- Aile ve Toplum Sağlığı
- Üreme Sağlığı ve Cinsel Sağlık
- Ebelikte Yenilikçi Yaklaşımlar
- Ebelikte Kanıta Dayalı Uygulamalar
- Anne & Bebek Dostu Yaklaşımlar
- Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesi
- Sağlık Teknolojileri
Erişim Bilgilerimiz
Sağlık Bilimleri Üniversitesi
Hamidiye Sağlık Bilimleri Fakültesi
Mekteb-i Tıbbiye-i Şahane (Haydarpaşa) Külliyesi
Selimiye Mah. Tıbbiye Cad. No:38 34668 Üsküdar, İstanbul
+90 216 346 36 36 / 2010 -2011
+90 216 346 36 40
sbf@sbu.edu.tr