Lütfen telefonunuzu dik konuma getiriniz.

Acil Yardım ve Afet Yönetimi Programı

Güncelleme : 27.12.2022
Programın Yeterlilik Düzeyi

Acil Yardım ve Afet Yönetimi Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre Sağlık Temel Alanı’nda yer almakta olup öğrenim seviyesi 6. düzeydedir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 1. grup ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 6. düzeydir.

Programın Amacı

Acil Yardım ve Afet Yönetimi Bölümü’nün amacı, üst düzeyde bilgi birikimine sahip, toplumu tehlikelere hazırlayan ve hayat kurtaran, risk azaltma ve güvenlik kültürü çalışmalarını ön planda düşünen, iyi iletişim kurabilen, araştırmacı, baskı altında bilimsel ve doğru kararlar alabilen, alanında ulusal ve uluslararası nitelikte liderlik yapabilecek nitelikli ve yeterli Acil Yardım ve Afet Yönetimi uzmanlarını yetiştirmek, acil yardım ve afet bilimi konularında yaptığı araştırmalarla evrensel bilgi birikimine katkı sunmak, acil yardım ve afetlere yönelik üretilecek politikalara ve uygulamalarda söz sahibi olmaktır.

Programın Eğitim Türü

Tam zamanlı

Programın Öğrenim Dili

Türkçe

Kazanılan Derece

Bu programdan lisans derecesi ile mezun olunmaktadır.

Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri

Öğrenim süresi 8 yarıyıldır.
Öğrencilerin öğrenimleri sırasında alacakları zorunlu ve seçimlik derslere ilişkin olarak bir haftanın beş eğitim öğretim gününde yapılan teorik ders, uygulama ve laboratuvar, yarıyıl içi proje, staj, bilgi beceri, seminer ve yetkinliklerin kazandırılmasına dayalı öğrenci is¸ yükü esas alınır. Öğrenci iş yükü; ders saatlerinin yanı sıra klinik çalışması, ödev, sunum, sınava hazırlık, sınav, iş yeri eğitimi gibi eğitim-öğretim etkinliklerinde harcanan bütün zamanı ifade eder. Bir eğitim-öğretim yılında ders ve uygulama kredilerinin toplamı her dönem için otuz (30) AKTS kredisi olmak üzere toplamda atmış (60) AKTS’dir ve mezuniyet için toplam iki yüz kırk (240) AKTS kredisi alınması gerekir.

Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları

Fakülte öğretim programını tamamlayan öğrenciler “Acil Yardım ve Afet Yöneticisi” unvanı alırlar. Acil Yardım ve Afet Yönetimi mesleğindeki gelişmelere paralel olarak acil yardım ve afet yöneticilerinin çalışma alanları da oldukça fazlalaşmıştır. Bu bölümden mezun olan öğrenciler KPSS ile atanıp Afet ve Acil Durum Başkanlığı, Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü, İtfaiye Teşkilatları ve Milli Eğitim Bakanlığı gibi bazı kamu kurum ve kuruluşlarında 657 sayılı kanuna bağlı devlet memuru olarak çalışabilecekleri gibi Türk Kızılay’ı gibi vakıflar ve özel sektörlerde de iş bulma imkanına sahiptir. 

Güncelleme : 19.03.2021
  • Acil Yardım ve Afet Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek,
  • Temel Bilimleri (Matematik, Kimya, Fizyoloji, Anatomi vb.) Acil Yardım ve Afet Yönetimi alanında kullanabilmek,
  • Arama- kurtarma ve tıbbi müdahale çalışmalarının uygulamasını, organizasyonunu ve sevk ve idaresini yapabilmek,
  • Acil Yardım ve Afet Yönetiminde rol alan aktörler ve onlar arasındaki işbirliğini kavramak,
  • Afetlerin evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini anlayabilmek için yeterli eğitim düzeyine ulaşmak,
  • Acil Yardım ve Afet Yönetimi mesleki, etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olmak,
  • Acil Yardım ve Afet Yönetimi konularında eğitici rolü üstlenebilmek,
  • Acil Yardım ve Afet Yönetimi alanındaki uygulamalarında teknolojiyi etkin bir şekilde kullanabilmek,
  • Afetlere yönelik planlama, uygulama, değerlendirme/denetleme süreçlerini gerçekleştirebilmek,
  • Acil Yardım, Arama-Kurtarma ve Afet Bilimi konularını bir bütün olarak görüp acil durumları yönetebilme becerisine sahip olmak,
  • Afet yönetimi alanında uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel veya grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek,
  • Afet yönetimine temel oluşturan kamu yönetimi, mühendislik, mimarlık ve işletmecilik gibi diğer disiplinlerden yararlanabilmek ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak,
  • Afet yönetiminde tehlike ve riskleri analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olmak,
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisine sahip olmak,
  • Yaşamı tehdit eden acil durumlarla baş edebilme yetisini geliştirmek ve stres altında etik ilkeler doğrultusunda uygun kararı verebilmektir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler ÇerçevesiProgramın Çıktıları
123456789101112131415
Bilgi
Kuramsal-Olgusal
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
555555555555555
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
555555555555555
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
555555555555555
Beceriler
Bilişsel-Uygulamalı
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
555555555555555
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
555555555555555
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
555555555555555
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
555555555555555
Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
555555555555555
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
555555555555555
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
555555555555555
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.
555555555555555
Öğrenme Yetkinliği
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
555555555555555
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.
555555555555555
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
555555555555555
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
555555555555555
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
555555555555555
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
555555555555555
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
555555555555555
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
555555555555555
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
555555555555555
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
555555555555555
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
555555555555555
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
555555555555555
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
555555555555555
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.
555555555555555
Alana Özgü Yetkinlik
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
555555555555555
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
555555555555555
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
555555555555555
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
555555555555555
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
555555555555555
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
555555555555555
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler.
555555555555555
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
555555555555555

* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek