Lütfen telefonunuzu dik konuma getiriniz.

Çocuk Gelişimi Programı

Güncelleme : 23.10.2020
Programın Yeterlilik Düzeyi

Çocuk Gelişimi Lisans Programı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne (TYYÇ) göre öğrenim seviyesi 6. düzeydedir. Ayrıca, “Avrupa Yükseköğretim Alanı Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre (QF-EHEA) 1. düzey ve ‘Yaşam Boyu Öğrenim için Avrupa Yeterlikler Çerçevesi’ne (EQF-LLL) göre 6. düzeydir.

Programın Amacı

0-18 yaş grubu tipik ve atipik gelişim gösteren, hastanede yatan, korunmaya muhtaç ve risk altındaki (mülteci, bağımlı ve suça itilmiş) çocukların zihinsel, dil, motor, öz bakım, sosyal ve duygusal gelişimlerini destekleyecek programlar geliştirmek, aileye, profesyonellere ve topluma hizmet sunan çocuk gelişimcisi yetiştirmektir. Ayrıca mezunlarımızın ulusal ve uluslararası platformlarda çalışabilecek niteliklere haiz, çağın getirdiği hızlı değişimleri takip eden, disiplinler arası tecrübe ve bilgi alış-verişine açık profesyonel, yüksek donanımlı ve nitelikli çocuk gelişimciler olmaları amaçlanmaktadır.

Programın Eğitim Türü

Tam zamanlı

Programın Öğrenim Dili

Türkçe

Kazanılan Derece

Bu programdan “Çocuk Gelişimcisi” ünvanı ile mezun olunmaktadır.

Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri

Öğrenim süresi 8 yarıyıldır.

Lisans programı sürecinde bir eğitim-öğretim döneminde 30 AKTS olmak koşuluyla toplam 240 AKTS kredisi alınması gerekmektedir. Derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için yeterlilik koşuludur.

Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları

Mezunlarımız KPSS sınavından aldıkları puana göre tercih yaparak çeşitli devlet kurumlarına atanabilir veya özel kuruluşlarda çalışabilirler. Çocuk Gelişimciler, eğitim, sağlık, sosyal hizmetler alanlarında ve diğer sektörlerde aşağıda bildirilen görevleri yapabilmektedirler: SAĞLIK ALANINDA

• HASTANELERDE VE AİLE SAĞLIĞI MERKEZLERİNDE çalışabilen Çocuk Gelişimciler ve Çocuk Gelişimi Uzmanları, sağlık kuruluşlarında çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun, gerektiğinde bireysel ihtiyaçlarına cevap verebilecek nitelikte çocuk gelişimi hizmetlerinin geliştirilmesi ile ilgili değerlendirmelerin yapılması; plan, program ve projeler üretilmesi ve bunların uygulanmasından; aynı zamanda kurum içi ve dışı işbirliği imkanlarının yaratılabilmesi için ilgili birimlerle işbirliği içinde çalışmalar yapılmasından sorumludur.

EĞİTİM ALANINDA

• ÜNİVERSİTELERDE önlisans, lisans ve lisansüstü eğitim kadrolarında akademik personel olarak görev alabilirler.

• MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI’NA bağlı Özel Eğitim Kurumlarında ve Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde görev alabilen Çocuk Gelişimciler bireylerin fiziksel, zihinsel ve sosyal ve duygusal gelişimlerinin yaş düzeylerine uygun olarak değerlendirilmesi ve bireylerin özelliklerine göre bireysel eğitim programlarının hazırlanmasından sorumludur. Bireyin gelişimi takip ederek, beklenen dışında gelişim gösteren çocuklar için ilgili alan uzmanları ile iş birliği yapar; ilgili konuda ailelere ve öğretmenlere rehberlik eder. Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans ya da Pedagojik Formasyon programını tamamlamamış olma koşuluyla, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanabilirler (bkz. MEB, Özel Eğitim Kurumları Yönetmeliği, 2008; Özel Eğitim Okulları Çerçeve Yönetmeliği, 2005; Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği, 2001).

SOSYAL HİZMET ALANINDA

• ÇOCUK ve GENÇLİK MERKEZLERİNDE, Çocuk Gelişimcisi olarak görev alırlar.

• SOSYAL HİZMETLER ve ÇOCUK ESİRGEME KURUMUNA BAĞLI TOPLUM MERKEZLERİNDE görev yapan Çocuk Gelişimci hizmet bölgesinde yaşayan çocukların gelişim düzeylerinin saptanması, gelişimlerinin izlenmesinden izlenmesi ve desteklenmesinden sorumludur. Saptanan sorunlarının çözümüne yönelik çalışmalar yapar; merkezde bulunan normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik programlar hazırlar, gerekli materyalleri sağlar ve programların uygulanmasında görev alırlar.

• KORUMA BAKIM ve REHABİLİTASYON MERKEZLERİNDE görev alan Çocuk Gelişimciler çocuğun merkeze uyumunun sağlanması amacıyla çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal gelişiminin takibini yapar ve gelişimlerinin desteklenmesi için gerekli programlarının uygulanması ve değerlendirilmesinden sorumludur.

• SOSYAL HİZMETLER ve ÇOCUK ESİRGEME KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÇOCUK EVLERİNDE çalışabilen Çocuk Gelişimciler çocuğun kuruma uyumu için gereken bakım ve destek çalışmaları yürütmekten sorumludur. Her bir çocuğun ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda, fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal gelişimleri ile ilgili eğitim programları hazırlar ve uygularlar.

ADALET BAKANLIĞI

• Çocuk mahkemelerinde bilirkişi ve danışman olarak görev yapabilirler. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI

• EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ, ÇOCUK ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ/BÜRO AMİRLİĞİNDE de görev alabilen Çocuk Gelişimciler suça itilmiş çocukların, ailelerinden veya çevre şartlarından kaynaklanan ve kontrolleri dışında oluşan maddi, manevi ve sosyal sorunlarının tespit edilmesi amacıyla çalışmalar yürütürler. Çocukları suça iten fiziki, psikolojik ve sosyolojik etkenlerin araştırılması ve çocuğun durumunu iyileştirmeye yönelik plan ve programların geliştirilmesi için aile, okul, sosyal ve sağlık hizmetleri gibi kuruluşlarla işbirliği içinde çalışmalı; korunmaya muhtaç olan, ihmal ve istismara maruz kalan, evden veya bulunduğu kurum ya da kuruluştan kaçan, sokakta yaşayan ve sokakta çalıştırılan, uçucu, uyuşturucu ve madde bağımlısı olan, suça itilen ve mağdur çocuğun kendisine ve kanuni mümessiline rehberlik hizmeti sunulmasından sorumludurlar.

UNICEF, ILO ve GÖNÜLLÜ KURULUŞLARDA (STK) proje üreticisi, yürütücüsü ve danışman olarak görev alabilirler.

YAZILI, SESLİ VE GÖRSEL YAYINLAR

• Radyo ve televizyon çocuk ve gençlik programlarının ve eğitim programlarının hazırlanması ve yürütülmesinde yapımcı, danışman ve uzman, • Çocuk tiyatrolarında ve çocuk filmlerinde yapımcı, yazar, danışman ve denetimci,

• Çocuklara yönelik kitap, dergi, gazete gibi yayınların hazırlanmasında yazar, uzman, danışman, redaktör, editör, • Eğitsel oyuncak üretiminde tasarımcı, danışman ve denetimci olarak çalışma imkanlarına sahiplerdir.

Güncelleme : 23.12.2022
  • Çocukların gelişimsel dönemleri, gelişimsel özellikleri ve problemleri, öğrenme süreçleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
  • Gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere sahip olur.
  • Sorumlu olduğu çocuklara drama, resim, müzik, bilgisayar ve jimnastik eğitimi verebilir, modern eğitim-öğretim araçlarından yararlanabilir.
  • Yaratıcılık ve yaratıcı düşünce kavramlarını geliştirir, özgün davranışı destekler.
  • Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
  • Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir.
  • Çocuk gelişimi alanında multidisipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. Ekip çalışması yürütebilme yetisine sahiptir.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
  • Tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
  • Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.
  • Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
  • Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
  • Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
  • Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olur.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler ÇerçevesiProgramın Çıktıları
1234567891011121314
Bilgi
Kuramsal-Olgusal
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
44555555555555
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
45555555555555
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
55555555555555
Beceriler
Bilişsel-Uygulamalı
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
55455555555555
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
54544554555555
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
55554544544444
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
45544455455455
Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
45455544544544
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
54545455455455
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
55544544555555
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.
55455555555455
Öğrenme Yetkinliği
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
54545454555554
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.
44554555444545
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
45555454555545
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
55454455445445
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
55554445555554
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
54445555454455
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
54445555545555
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
55445544555554
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
53344555555555
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
44555454445545
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
55454555554554
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
45553445555545
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
45555555555454
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.
55545455445555
Alana Özgü Yetkinlik
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
55455554555454
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
45454545544545
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
55554555555554
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
44545545455444
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
55554555455555
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
55555455545455
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler.
54555555454555
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
55455555555455

* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek